En journalist er en journalist er en journalist…

Mange journalister i dag finner jobber innenfor det som heter content marketing. Men, det er stor forskjell på innhold skrevet som content marketing, og innhold skrevet som journalistikk. Derfor bør den som ansetter journalister til å skape content marketing, tenke seg nøye om. Vil du virkelig bruke en journalist til dette? Et menneske som styres av prinsipper som ikke nødvendigvis hører hjemme i markedsføringen?

Veldig ofte bør svaret på sprøsmålet være ja, for jo bedre innhold du skaper, jo flere glade lesere får du. Og nei, jeg setter ikke likhetstegn mellom content marketing og journalistikk. Selv om det skrives av journalister, er og blir content marketing reklame. Men, jeg setter likhetstegn mellom godt innhold og innhold produsert med journalistisk integritet.  Her er fem gode grunner til hvorfor:

1. Kildekritikk. Hele poenget med markedsføring er å fortelle den historien om oppdragsgiver, som oppdragsgiver selv ønsker å fortelle. Problemet med slike historier er at leser oppfatter dem som lite troverdige. Derfor vender mange oppdragsgivere seg til markedsføringsverktøyet content marketing. Mange misforstår og tror de kjøper journalistikk, noe som ikke bør gå an, men det de kan kjøpe seg, er en journalists innsikt og kildekritiske holdning til ethvert materiell. På den måten kan de kjøpe mer troverdighet.

2. Etikk. I samme kategori som over kommer etikk. Gode markedsførere ville ikke finne på å lyve, men de er gode i å velge ut fakta, vinklinger og historier som til sammen bygger den merkevaren de ønsker. Når det kommer til innholdsmarkedsføring er premissene de samme, sett fra markedsførerens ståsted. Fra en journalists ståsted vil det være like viktig å velge ut de fakta, vinklinger og historier som leseren trenger å vite. På denne måten kan innholdet kjøpe seg større samfunnsaktualitet og viktighet.

3. Sjekk fakta! Dette punktet går mer på bruken av profesjonelle skribenter, uansett hvilken profesjon de tilhører. Sørg for at ditt innhold er godt. Det vil si, sjekk fakta hos kilden, ikke på Google. Skaff nye fakta hos nye kilder, ikke via Google. Å bruke internett til å sette seg inn i problemstillinger er supert, men når saken skal skrives må den tilføres liv og troverdighet fra nye førstehåndsfortellinger.

4. Finn (gode) historier overalt. Journalister er godt trent i å finne de gode historiene ved å observere verden. Markedsførere er godt trent i å fortelle den historien de vet funker, om igjen og om igjen. Den blir fort gjenkjent som markedsføring. Ved å fortelle nye historier kan man kjøpe seg oppmerksomhet.

5. Sett leseren først, ikke den som betaler regningen. Dette er det vanskeligste punktet for markedføringsfolk som er trent i å sette oppdragsgivers behov først. Derfor advarer jeg i begynnelsen: tenk deg nøye om før du får en journalist til å skrive content marketing. Du vil bli utfordret. Du skal være klar til å sette leseren først. Men gjør det! Fordi når du setter leseren først kan du få ham/henne til å identifisere seg med ditt innhold, til å forstå ditt budskap og få en positiv følelse rundt din merkevare.