by eva høydalsvik | Feb 7, 2019 | Bransjestoff, Frilansere, Magasinjournalistikk
La meg begynne med å si dette: Jeg har selv valgt å være frilanser, i motsetning til veldig mange av mine kolleger. Jeg tillater meg likevel å være kritisk til den lønnspolitikken som føres i dag. Frilansjournalistenes «lønn» har gått ned de siste årene, mest fordi...
by eva høydalsvik | Jun 21, 2018 | Magasinjournalistikk
Skal vi tro alt snakket, så vil vi nå bo smått. Mikrohus er en voksende trend, det melder både boligutbyggere og Innovasjon Norge. På tv ser vi programmer om folk som nedskalerer boligsituasjonen sin, og det er naturligvis storstilt underholdning å betrakte kvalene og...
by eva høydalsvik | Jun 20, 2018 | Magasiner
Jeg gikk første året av videregående på Kontra i Ski – en skole som ikke lenger finnes i den form den hadde da jeg gikk der. Året på Kontra satte ikke store spor i meg, annet enn at jeg traff noen fine folk. En av dem er Lene Teig. Hun var ikke min nærmeste...
by eva høydalsvik | Oct 14, 2015 | Content marketing, Innhold
Jeg fløy med Iceland Air til magasinkonferansen i Canada og – de litt vonde setene til tross – jeg ble begeistret for selskapets sikkerhetsvideo! Den er er kunststykke i storytelling, som grenser til content marketing. Om den funker til sitt formål er jeg...
by eva høydalsvik | Oct 8, 2015 | Bransjestoff, Frilansere, Medier & Kommunikasjon, Statistikk
Tross min tabloide tittel ligger ikke journalistyrket for døden, men jeg vil påstå at det er kraftig devaluert de siste årene, og jeg tror det kommer til å bli verre. Her er noen tegn i tiden, som understøtter påstanden: 1. Nedbemanning og mer nedbemanning. I 2015 har...
by eva høydalsvik | Oct 7, 2015 | Nettjournalistikk, Radio
[Podcasts are storytelling] that incorporates 21st century technology, but derives its power from the oldest communications technology known to man – the human voice. Jason Gots, Big Think The future of radio is here, and it´s awesome. David Pierce, The Verge Det er...
by eva høydalsvik | Aug 2, 2015 | Leseliste, Om lesere
Jeg leser lydbøker, noe ikke alle er enige i. Jeg får ofte høre, at man kan ikke lese lydbøker, man hører dem. Hrmf. Definisjonen av å lese, er å tyde visuelle tegn. Det er en aktivitet som innebærer bruk av øynene. For å være helt presis må jeg derfor si, at jeg...
by eva høydalsvik | Jul 30, 2015 | Content marketing, Innhold, Magasiner, Magasinjournalistikk, Om lesere, Sosiale medier
Videoen under, Nike´s Make it count, er sett 14,8 millioner ganger. Vi kan snakke om genial markedsføring, men det har NewsCred allerede gjort. Jeg skal snakke om reising. Jeg får sykt lyst til å reise når jeg ser videoen: Oppdraget filmskaper Casey Neistat fikk var å...
by eva høydalsvik | Jul 14, 2015 | Forsiden, Magasiner, Magasinjournalistikk, Sosiale medier
Lenge har vi hørt at Forsiden er død! og vi har trodd på det. Alle vet jo at man leser artikler via sosiale medier. Alle vet at salgstallene synker på printmedier. Likevel stemmer det ikke. Forsiden er ikke død, den lever i beste velgående. In the digital age, the...
by eva høydalsvik | Jun 12, 2015 | Bransjestoff, Frilansere, Innhold, Magasinjournalistikk, Nettjournalistikk
“Hvor mange journalister trengs det for å skifte en lyspære, liksom?” Å lage et magasin er lett, bare spør dem som har prøvd. Nylig snakket jeg med noen som lager nettmagasin, om nedbemanningene i bransjen, og de hadde en interessant vinkel – eller...