IMG_1968Lenge har vi hørt at Forsiden er død! og vi har trodd på det. Alle vet jo at man leser artikler via sosiale medier. Alle vet at salgstallene synker på printmedier. Likevel stemmer det ikke. Forsiden er ikke død, den lever i beste velgående.

In the digital age, the magazine cover has become a separate entity, no longer necessarily attached to the rest of the magazine. Digital did for the magazine cover what it did for articles — it gave them a life of their own. Many readers, for instance, will encounter a cover on Facebook, Instagram or Twitter long before they see it in print… While digital media seems to be making the newspaper “front page” less and less important, the opposite is true of the magazine cover.

På Instagram finnes 4 millioner bilder tagget #magazines og 59300 bilder med #magazinecover, men det er ikke nødvendigvis under disse # du finner de beste eller mest innflytelsesrike bildene av magasiner eller magasinforsider. Mange er bare tagget med favorittmagasinets navn, eller like gjerne aktiviteter som #metime #magsmoveme  #bingereading. De viktigste taggene handler imidlertid om det samme som magasinforsiden:

#callmecaitlyn

vanity fair

#wmagazine #agelessbeauty

w

#jesuischarlie

the new yorker

Nettopp dette aspektet gjør magasinforsiden så perfekt for og mektig i sosiale medier. Gjennom flere årtier har redaktører, ad-er, fotografer, stylister og kunstnere – for å nevne noen – jobbet sammen og perfeksjonert kunsten å formidle et budskap effektivt. Det å blande ord og bilder sammen med elementer som lett overses: papir, lakk og trykk, er ikke bare effektivt, det blir ikonisk. Eller, det blir perfekt for sosiale medier, der du simpelthen må evne å formidle ditt budskap kjapt og effektivt, og visuelt.

Et annet aspekt av digitale forsider, som får egne liv, er at de nettopp får egne liv. Det har vært en trend noen år at papirmagasiner trykkes med alternative forsider. Enten kan du som løssalgskjøper velge blant flere, eller abonnentene får “spesialforsider”. Digitalt finnes det ingen grenser på hvor mange alternative forsider man kan lage:

espn

I tillegg kan man lage levende forsider:

nF_web_640

Eller man kan vise leserne hvordan forsiden ble til, og hva man som redaksjon tenker når forsiden ble til:

 

o-OBAMA-COVER-570

Dette gir helt nye aspekter til magasinforsidene og til faget magasinjournalistikk. I min verden er dette vidunderlig.

Er det så et problem at folk “leser” forsidene, men ikke bryr seg om innholdet? Ikke hvis vi skal tro Instagram. For der er det minst like mange bilder av magasinene selv, som det er av magasinenes forsider. Hvis folk virkelig leser alle de magasinene de instagrammer, så er fremtiden lys. I alle fall hvis du greier å lage et magasin som folk a) vil lese eller b) vil instagramme.