Årets Mediepriser i Bergen. I forgrunnen ser vi jentene fra Elle,
før de visste at de skulle hjem med gjeveste prisen.

I går var det utdeling av Medieprisene i Bergen. BoligDrøm, som jeg jobber for, var nominert i kategorien Inspirasjonssak, der Elle vant og Foreldre & Barn fikk utmerkelse for excellence. Vel fortjent, jeg later som at jeg er god taper – men synes selvsagt vår sak var best.

ELLE – årets magasin. De var også nominert til årets forside med denne.

Elle ble også årets magasin, igjen vel fortjent – det er en bragd å ha opplagsvekst i kvinnebladsegmentet. Etter 15 år i markedet står bladet så støtt man kan stå. Juryen utmerket også bladet for økt aktivitet på sosiale medier – noe jeg tror er selve nøkkelen til opplagsveksten.

Prisen for årets magasinforside gikk til aftenpostens K, med forsiden med en røykende Matias Faldbakken. Juryen kalte den sexy, og de tar jo ikke feil.

Sexy cover. Alltid en vinner.

Det var murring blant magasindeltakerne, for det er nytt at avishusenes magasiner menger seg blant oss andre magasiner. Jeg synes det er storveis og helt riktig. Hvis de er truende, er det fordi de bringer god konkurranse til bordet. Hurra!

Jeg synes også det var en bedre prisutdeling fordi antallet priser er delt i to, og dette gikk utover avisene, som i alle år har fått tre priser i hver kategori. Endelig står vi likt. Jeg ser på dette som en seier for magasinbransjen.

UNDERHOLDNING: 5080 Nyhetskanalen med nyheter 24 timer
i døgnet, selv om det ikke _er_ nyheter 24 timer i døgnet. De kunne
også opplyse omat brystkreft er den kreftformen som gir mest klikk.

Det var også en ny kategori, datajournalistikk, som ingen skjønte veldig mye av. Det handler om å sette fokus på denne nye typen journalistikk, hvor man samler inn  store mengder data og gjør det tilgjengelig på en mer lettfattelig måte for folk flest – og til og med inviterer leseren til å delta i arbeidet. Mange eksempler på dette, blant annet VGs barnehageundersøkelse (selv om denne slett ikke var nevnt, ettersom … ja, den var vel ikke det best eksempelet – bare det mest berømte). Vinneren var et svensk initiativ – det er tross alt _nordiske_ mediedager. Hæ? Men, hvor er de nordiske avisene? Bladene? Nei, dette ble bare rot.

Champagne til vinnere, og som trøst til oss andre.

Etter prisutdelingen var det fest i byen, også er det litt alvor på Nordiske Mediedager før den virkelig store prisfesten på lørdag: Gullruten. God fest, folkens! Eller, som sjefen min sier: det er kake igjen ennå!

Se alle vinnerne her.