Ofte blir eksperter på sosiale medier spurt: hvorfor skal man være til stede på sosiale medier? Kanskje ikke verdens beste spørsmål i utgangspunktet, men det berettiger ikke at de ofte svarer: “fordi, har du råd til å la være”?

Men i all verden. Ja, så klart du har råd til å la være! Hvis du ikke selv vet hvorfor du er på sosiale medier, er det rett og slett best å la være. Jeg vil til og med påstå at man i enkelte tilfeller kan tjene på å la være. Jeg sikter egentlig ikke til Freias #detnære-kampanje, men til en drøss eksempler på hvordan sosiale medier har ødelagt karrierer, ekteskap, omdømmer og fått folk fengslet. Dette er sunt folkevett: Ikke gjør noe bare for å gjøre det. Vit hvorfor du gjør det.

Så svaret på spørsmålet om hvorfor man skal være til stede på sosiale medier er ganske enkelt: for å relatere til folk.

Det finnes veldig mange flere eksempler på hvordan sosiale medier endrer måten vi lever på, øker omdømme, skaper karrierer, ekteskap og får folk ut av fengsel. Sosiale medier-ekspert Kristin Over-Rein sitt bloginnlegg om hvordan sosiale medier endrer måten vi lever på er bra lesing om du er nybegynner.

Kort oppsummert: Ikke vær på sosiale medier om du ikke vet hvorfor du gjør det – det kan skade mer enn det gagner. Og vet du ikke hvorfor du bør være på sosiale medier må du finne ut av det. For det må du.